Projektowo-produkcyjna rewolucja sneakersowa

sneakers

Tradycyjnie, przed laty sneakersy były tworzone powoli, pracochłonne i z użyciem niewielu technologii. Niegdyś do stworzenia nowego buta nawet w jednej z największych firm obuwniczych potrzebnych było dziesiątki kroków i nawet do 18 miesięcy. Co ciekawe, poza kilkoma wyjątkami, procesy produkcyjne kicksów nie zmieniły się znacząco od dziesięcioleci.

Optymistyczny raport

Według wielu osób z branży technologia i automatyzacja zaczynają nieznacznie zmieniać znany nam od lat model produkcyjny sneakersów. Niedawnymi laty analitycy banku głęboko zagłębili się w sposób, w jaki najwięksi producenci sneakersów na świecie, w szczególności Nike i Adidas robią i dystrybuują swoje produkty. Wiedza ta była potrzebna dla przyszłych inwestorów. Wniosek badań był taki, że owe „tektoniczne przesunięcie” w branży jest aktualnie w toku i ostatecznie przyniesie szerokie korzyści zarówno dla kupujących, jak i dla samych marek. Proces tej jest jeszcze wciąż na wczesnym etapie, a wiele produkcyjnych innowacji wciąż wymaga przyspieszenia i osiągnięcia szerszej skali. Zasadniczo dzielą się one na dwie kategorie: projektowania i samej produkcji – są to dwa główne etapy tworzenia obuwia. Wiele osób wierzy, że zmiany te ostatecznie umożliwią markom dostarczanie kupującym produktów, których naprawdę potrzebują i to po niższych kosztach. Być może będą one nawet lepiej dostosowane do ich potrzeb i oczekiwań, a ich dystrybucja odbywać się będzie znacznie szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Już niebawem czas oczekiwania na nowy model będzie można skrócić z 18 miesięcy do zaledwie czterech, zgodnie z jedną z pozycji raportu stworzonego przez analityków.

Projekt projektów

Każdy sneakers zaczyna się od szkicu. Zanim marka przekształci daną ideę w prototyp, musi wypuścić wzory i projekty, które posłużą jako dokładne instrukcje dla fabryki. To tam każdy element buta zostanie połączony z całą resztą, tworząc wspólnie cholewkę buta. Fabryka musi zatem uprzednio stworzyć specjalną, dedykowaną, metalową formę stosowaną do wytwarzania podeszwy. Już sam ten proces trwa kilka tygodni. Następnie fabryka tworzy próbkę buta, która zwykle wymaga dokładniejszego dostrojenia i dopracowania. Czasami może zaistnieć potrzeba utworzenia kilku próbek, a cały proces będzie powtarzany za każdym razem, gdy zostaną naniesione jakiekolwiek, nawet najmniejsze poprawki. W taki sposób może minąć nawet rok, zanim ostateczny projekt będzie gotowy do produkcji.

sneakersy

Obecnie tworzenie prototypów całkowicie wirtualnie pozwala ogromnie skracać te wszystkie odstępy czasu. Współpraca marki Nike z NOVA – potężną platformą technologiczną ze studia animacji DreamWorks – pozwala na tworzenie fotorealistycznych obrazów 3D, które eliminują potrzebę stosowania licznych, fizycznych prototypów. Co więcej, NOVA pozwala nawet na symulacje materiałowe, które pozwalają projektantom oszacować dopasowanie buta do stopy! W taki sposób marka Nike może tworzyć coraz więcej nowych projektów w krótszym czasie. Platforma ta została użyta do stworzenia filmu animowanego „Jak wytresować smoka 2”, więc z pewnością ma wiele magicznych zdolności!

Drukowane kicksy

Również drukowanie 3D jest bardzo korzystne dla szybkiego prototypowania nowych kicksów, ponieważ pozwala marce pominąć etap oprzyrządowania i budowy specjalnych form dla piankowych podeszew. Sam ten etap może potrwać nawet miesiąc. Teraz zaś marki mogą drukować prototypy podeszwy w ciągu kilku godzin. W ten sposób marka Adidas ma już plany masowej produkcji podeszew z nadrukiem 3D.  umożliwiając przejście od projektowania produktu do drukowania gotowej wersji bez prawie żadnego prototypowania

 

Drukowanie 3D jest również bardzo korzystne dla szybkiego prototypowania, ponieważ pozwala marce pominąć etap oprzyrządowania potrzebny do budowy form dla piankowych podeszew. Sam ten etap również może potrwać miesiąc. Ale marki mogą teraz drukować prototypy podeszwy zaledwie w ciągu kilku godzin. Adidas ma już plany masowej produkcji podeszew z nadrukiem 3D, co umożliwia marce przejście od projektowania produktu do drukowania gotowej jego wersji bez prawie żadnego prototypowania i przygotowań!

sneakersy

Siła automatyzacji

Aby nowe sneakersy powstawały jeszcze szybciej marka Nike i Adidas nieustannie inwestują w automatyzację swoich produkcji. Firma Adidas zbudowała całą fabrykę z robotów w Niemczech, a do 2023 roku obie te firmy będą mogły powiększyć możliwości swojej produkcji o niemal 20% dzięki większej automatyzacji procesów.

Prędkość jednak nie jest jedyną korzyścią płynącą z automatyzacji. Dla przykładu inżynierowie Nike mogą teraz używać robotyki do malowania podeszwy środkowej sneakersów. Jest to proces, który wcześniej wymagał użycia specjalnej taśmy, która dawała gwarancję, że tylko niektóre obszary zostały pomalowane. Działało to podobnie jak oklejanie taśmą krawędzi pokoju przed malowaniem ścian. Nowa metoda jest znacznie szybsza i umożliwia także uzyskanie nowych, ciekawych estetycznie efektów lakierniczych, których nie można było osiągnąć ręcznie.

Co więcej, zarówno Adidas jak i Nike starają się zbliżyć do swych kluczowych rynków docelowych. Podczas gdy produkują prawie wszystkie swoje modele butów w Azji, a zwłaszcza w Chinach, chcą mieć możliwość szybkiego wytwarzania niewielkich ilości towarów w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów. Chodzi tu przede wszystkim o dodatkowe partie limitowanych edycji kicksów lub buty indywidualnie projektowane na życzenie klientów. Marka Adidas ma teraz jedną ze swoich „Speedfactory” w Atlancie. Prawdopodobnie produkcja sneakersów już nie powróci do Europy ani Stanów Zjednoczonych w dużej ilości, jednak zlokalizowanie niektórych produkcji bliżej rynków odbiorców skróci czas oczekiwania, jaki musi upłynąć, by wysłać zamówione sneakersy prosto z Azji.

sneakers

Pozostałe zalety

Czy fani sneakersów i klienci powinni się tą zmianą przejmować? Wszystkie innowacje w projektowaniu i produkcji kicksów oznaczają to, że nie będziemy musieli dłużej czekać na swoje wymarzone buty Air Jordan, Adidas Superstar czy Nike Air Force 1 z najnowszych kolekcji. Co więcej, już wkrótce będziemy mogli dostać buty na zamówienie, ponieważ producentom będzie łatwiej i taniej produkować nawet pojedynczą parę sneakersów. W momencie, gdy konsument będzie po prostu chciał zmienić jedną rzecz w wyglądzie buta, będzie mógł to zrobić. Nie spodobają Ci się żółte podeszwy nowych Nike Air Huarache? Bez problemu „przemalujesz” je na czarno lub biało! A co, jeśli będziesz chciał, żeby dany model dostosowywał się do Twojej stopy? Nie będzie problemu. A co jeśli podróżujesz i zechcesz odebrać swoje nowo zamówione kicksy odwiedzając sneakers sklep tuż za rogiem następnego dnia? Za parę lat to będzie możliwe!

Świetlana przyszłość

Jeśli chodzi o same marki, to skrócenie czasu realizacji zamówień pozwoli im lepiej reagować na rynek i jego potrzeby, co oznacza, że ​​nie będą musiały z wyprzedzeniem produkować dużych ilości obuwia, które może nie cieszyć się spodziewanym zainteresowaniem. Nowy model produkcji obuwia również powinien być dla nich dużo tańszy – nawet o 10%. Wszystko dzięki temu, że procesy będą dużo bardziej usprawnione. To wszystko razem pomoże odzieży sportowej wyprzedzić inne kategorie ubrań. Na dłuższą metę na automatyzacji produkcji skorzysta wiele marek, w tym New Balance i Under Armour, ale te, które najbardziej zyskają na dobrej zmianie, to te, które inwestują obecnie najwięcej środków, czyli Nike oraz Adidas.

sneakers